Når det kommer til behandling af ADHD og autismebehandling, arbejder både vores lærere og pædagoger ud fra en miljøterapeutisk forståelsesramme, da det giver mening for vores børn og unge.
Herudover benytter vi os af en række metoder og læringsteknikker på vores ADHD-skole, som vi ved, virker godt for elever, der er i autisme-behandling eller ADHD-behandling, som har både faglige, sociale og personlige udfordringer.
Hos os er der fokus på barnet, og vi ønsker at hjælpe ham eller hende, hvad enten der er tale om en atypisk autisme eller evt. følgesygdomme til dette, som eksempelvis angst og depression.
ADHD- og autismebehandling med miljøterapi
Miljøterapien for børn i autismebehandling eller i ADHD-behandling handler om at skabe en tryg, genkendelig og værdifuld dagligdag for det enkelte barn og for den gruppe, han eller hun er en del af.
Miljøet præsenterer en struktur med genkendelige mønstre og almindelige forventninger i form af dagligdagsrutiner, fælles aktiviteter og udviklende tilbud om relationer og indlæring. Dagligdagen på Fjordskolen er rolig, med en fast rytme og med kærlige, troværdige og professionelle voksne med tilpas rummelighed.
For børn i behandling af ADHD eller autisme med indre kaos samt en række traumatiske oplevelser i rygsækken, er det vigtigt at fokusere på, at der er mening i det, vi foretager os sammen med dem.